loading...
تشکل دانشجویی امام حسن مجتبی (ع)
دبیر بازدید : 6 سه شنبه 07 آذر 1391 نظرات (0)

تاملی بر زیارت عاشورا، چرا لعن؟

یکی از مهمترین قسمت های زیارت عاشورا لعن بر دشمنان اهل بیت است. در مجموع در این زیارت بیست و دو لعن وجود دارد که عده ای بر این زیارت خرده می گیرند که چرا در این زیارت این قدر لعن وجود دارد. ما می خواهیم از قرآن مدد بگیریم که آیا لعن در قرآن آمده است و چه تشابه ای بین لعن در قرآن و در زیارت عاشورا وجود دارد؟ مخصوصا بعضی مطرح کرده اند  آیا لعن بر کسی که مسلمان است جائز است ؟  برای پاسخ به این پرسش ها اگر به قرآن مراجعه کنیم جواب این است :

 خدواند متعال در قرآن می فرمایید:

 1-    در سوره آل عمران داریم :کَیْفَ یَهْدِی اللهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إیمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ اللهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمینَ (86) ولئِکَ جَزاؤُهُمْ أَنَّعَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النّاسِ أَجْمَعینَ (87)

 چگونه خداوند گروهى را هدایت مى کند که بعد از ایمان و گواهى به حقّانیّت پیامبر و رسیدن نشانه  هاى روشن به آنها، کافر شدند؟! و خدا، گروه ستمکاران را هدایت نخواهد کرد!(86)کیفر آنها، این است که لعن (و طرد) خداوند و فرشتگان و مردم همگى بر آنهاست.

اگر معنا را مرور نماییم خداوند می فرماید:چگونه خداوند کسانی که بعد از ایمان آوردن  به کفر گرویئدن را هدایت کندحال آنکه شهادت داده بودند که این رسول حق است و دلایل روشنی بر حقانیت او برای شان آمده بود؟( اینان ظالم اند) وخداوند گروه ظالمبن را هدایت نمی کند . مجازات آن این است که لعنت خدا و ملائکه و همه مردم برآنان است.

 از این آیه ضمن این که جواز لعن فهمیده می شود ؛ واجب بودن آن نیز استنباط می گردد. جواز لعن از جمله الناس اجمعین فهمیده می شود که خداوند به همه مردم این اجازه را داده تا چنین افرادی را لعن کنند. واجب بودن آن نیز از مجازاتی که خداوند برای انان تعیین فرموده اسنتنباط می شود که علاوه بر خداوند , ملائکه و مردم هم باید آنان را لعن کنند.

2-    آیه دیگر در سوره  احزاب  می فرماید" إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُفِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً (57)

آنها کسانی که خدا و رسولش را آزار می دهند خداوند آنان را در دنیا  وآخرت لعنت می کند و عذاب خوار کننده ای را برای انان آماده کرده است .

 آیه به طور مطلق می فرمایید هرکسی و در هرمقامی اگر خدا و رسولش را آزار دهد مستوجب لعن است.

3-    همچنین در آیه “   مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فیها وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظیماً (93)”

وهرکس فرد مومنی را عمدا بکشد جزای او جهنم است که در آن جاوید خواهد ماند و خداوند بر او غضب کرده و لعنت اش می کند و برای او عذاب دردناکی را مهیا می کند .

4-  در جایی دیگر خداوند کسانی که کلام را از موضع اش تحریف می کنند کافر خطاب کرده و لعنت شان می کند آیه 46  سوره نسا: "مِنَ الَّذینَ هادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ یَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَیْنا وَ اسْمَعْ غَیْرَ مُسْمَعٍ وَ راعِنا لَیّاً بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِی الدِّینِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَکانَ خَیْراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ وَ لکِنْ لَعَنَهُمُ اللهُ بِکُفْرِهِمْ فَلا یُؤْمِنُونَ إِلّا قَلیلاً(46)

بعضى از یهود، سخنان را از موردش، تحریف مى کنند; و (به جاى این که بگویند: «شنیدیم و اطاعت کردیم»)، مى گویند: «شنیدیم و مخالفت کردیم و (نیز مى گویند:) بشنو که هرگز نشنوى! (و از روى تمسخر مى گویند:) راعنا [=  ما را تحمیق کن.]» تا با زبان خود، حقایق را تحریف کنند و به آیین خدا، طعنه زنند. ولى اگر آنها (به جاى این همه لجاجت) مى گفتند: «شنیدیم و اطاعت کردیم; و سخنان ما را بشنو و به ما مهلت ده (تا حقایق را درک کنیم)»، براى آنان بهتر، و استوارتر بود. ولى خداوند، آنها را به سبب کفرشان، از رحمت خود دور ساخته است; از این رو جز عدّه کمى ایمان نمى آورند

 در این آیه کلام منسوب به خداوند نشده بلکه مطلق کلام حق منظور شده است . یعنی هرکس کلام حقی را تحریف کند ؛ کافر و مستحق لعنت است.

 آیات دیگر نیز وجود دارد که به دلیل طولانی شدن از ذکر آن خود داری می کنم و سئوال می کنیم مگر در زیارت عاشورا به چه کسانی ما لعن می فرستیم ؟ ایا به جز کسانی که ظلم بر پیامبر و اهل بیت اش را پایه گذاری کردند ؟ آیا کسانی که  فاطمه (س) را آزار دادند پیامبر را آزار نداند؟ که مستوجب لعن خدا و ملائک و انسانها باشند؟  ایا کسانی که خطبه غدیر را نادیده گرفتن وگفته های دیگری را مطرح کردند کلام را تحریف نکردند؟ آیا امام حسین و یارانش مومن نبودند که لعن بر قاتلین آنها طبق نص صریح قرآن لعن بر آنها واجب است؟  آیا در زیارت عاشورا به جر اینها بر کسی دیگری لعن فرستاده می شود؟ 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 11
  • بازدید سال : 17
  • بازدید کلی : 168